شیعه اعتقاد ندارد که غیبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى کرده اند و از همان جا نیز ظهور خواهد کرد، بلکه اعتقاد شیعه -که با احادیث تایید شده- آن است که او از مکه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد کرد. هرگز کسى قایل نشده که سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى کرده است.
نویسندگان متقدم اهل سنت تنها این افترا را می زدند که شیعه سرداب را محل ظهور میداند اما نویسندگان بعدی آنان به جای تتبع و رفع خطا و اشتباه سلف خود و بیان حقیقت، پا را فراتر نهاده و بهتانی دیگر اضافه نموده و ظلمی مضاعف نمودهاند. این ها می گویند (علاوه بر محل ظهور) شیعه معتقد است امامشان در این سالیان متمادی در سرداب به سر می برد و محل سکونت او نیز می باشد.
ذهبی(م747): درمورد فرزند امام حسن عسگری می گوید: والرافضة تقول:لم یمت بل اختفی فی السرداب. (1) ابن حجر(م825) در مورد مسالهای، سخن ذهبی را تکرار می کند که کسی این مساله را باور نمی کند. الا من یؤمن بوجود محمد ابن حسن فی السرداب ثم بخروجه الی الدنیا فیملأ الأرض عدلا.(2)
و در معاصرین، نویسنده اهل سنت یعنی عبد الله علی القصیمی ساکن قاهره صاحب کتاب سراسر افترا و دروغ (الصراع بین الاسلام و الوثنیه )که معتقدین به خدا و پیامبر اسلام را بت پرست می خواند در مورد سرداب می گوید: از همه کودنها کودنتر و از تمامی اهل جمود، جامدتر و خشکمغزتر کسانی هستند که امامشان را در سرداب غایب کرده و قرآن و مصحفشان را همراه او در سرداب، مخفی داشتهاند. کسانی که همه شب با اسبها و الاغهایشان کنار سردابی که امامشان در آنجا غایب شده میروند و به انتظارش مینشینند و او را برای خروج میخوانند و بیش از هزار سال است که آنان پیوسته چنین میکنند.... (3)
رفع اتهام:
در هیچ یک از احادیث و متون شیعی چنین سخنی به چشم نمیخورد و هیچ عالم شیعی چنین مطلبی را نگفته است؛ بلکه اعتقاد شیعه در مورد مکان حضرت ولیعصر (علیه السلام) در دوران غیبت این است که کسی از محل اقامت حضرت در دوران غیبت، اطلاع ندارد. و جریان جزیره خضرا افسانهای بیش نیست. تنها در روایات شیعه اشاره شده که در دوران غیبت صغری برخی از خواص شیعه و در دوران غیبت کبری بعضی از موالیان خاص حضرت از مکان وی مطلع هستند درجواب کسانی مثل «عبد الله علی القصیمی» ، مرحوم علامه امینی صاحب اثر گران سنگ الغدیر چه نیکو پاسخ داده است که می فرماید:
شیعه اعتقاد ندارد که غیبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى کرده اند و از همان جا نیز ظهور خواهد کرد، بلکه اعتقاد شیعه -که با احادیث تایید شده- آن است که او از مکه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد کرد. هرگز کسى قایل نشده که سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى کرده است. بلکه آن سرداب، خانه امامان در سامرّا بوده است. و این مساله اى همگانى در خانه هاى عراق است که به جهت حفاظت از گرما مى سازند. این سرداب به طور خصوص از آن جهت شرف پیدا نموده که به سه نفر از امامان دین منسوب است، خانه اى که خداوند متعال اذن داده که ارتفاع معنوى یافته و در آن اسم و ذکر خدا برده شود».(4)
براى [حضرت] قائم(عجل الله فرجه ) دو غیبت است. یکى کوتاه و دیگرى طولانى. در غیبت اول جز شیعیان مخصوص از جاى آن حضرت خبر ندارند و در غیبت دیگر جز دوستان مخصوصش از جاى او خبر ندارند.
حتی در گذشته نیز کسی از شیعیان به این معتقد نبوده است که حضرت در سرداب سکونت دارد بنابر این، این نسبت نیز کاملا ناروا است و نه تنها حدیث یا مطلب موافق این مساله در کتب شیعه یافت نمی شود بلکه احادیث وارد در منابع تشیع درست مخالف و ضد این مساله است. و احادیث بیان گر حضور امام در اماکن مختلف و دیدار ایشان با مردم است مخصوصا در ایام حج.
اگر چه به روشنى محل زندگى آن حضرت در این دوران غیبت صغری مشخص نیست ولى از روایات و قراین به دست مى آید که این مدت را حضرت عمدتا در دو منطقه سپرى کرده اند: یکى منطقه عراق و دیگر مدینه منوره که البته روایات متعددى بر این مطلب دلالت دارد:
1- ابوهاشم جعفرى مى گوید:
به امام عسکرى(علیه اسلام) عرض کردم: بزرگ وارى شما مانع مى شود تا از شما پرسش نمایم، پس اجازه بفرمایید سوالى بپرسم. حضرت فرمود: بپرس. عرض کردم: اى آقاى من! آیا فرزندى دارید؟ فرمود: بله. گفتم: اگر اتفاقى رخ داد کجا او را پیدا کنیم؟ پس فرمود: در مدینه.(5)
2- از امام صادق(علیه اسلام) در این زمینه نقل شده است که فرمود:
براى [حضرت] قائم(عجل الله فرجه) دو غیبت است. یکى کوتاه و دیگرى طولانى. در غیبت اول جز شیعیان مخصوص از جاى آن حضرت خبر ندارند و در غیبت دیگر جز دوستان مخصوصش از جاى او خبر ندارند. (6).
3- امام باقر(علیه اسلام) در این باره فرمود:
«به ناگزیر براى صاحب این امر عزلت و گوشه گیرى خواهد بود... و طیبه (مدینه) چه منزلگاه خوبى است.»(7)
همین روایت در کتاب شریف اصول کافى با اندک تفاوتى از امام صادق(علیه اسلام) این گونه روایت شده است:
«به ناچار صاحب الامر غیبت کند و به ناچار در زمان غیبتش گوشه گیرى کند، چه خوب منزلى است طیبه (مدینه).» (8)
از برخى روایات نیز استفاده مى شود که آن حضرت در طول غیبت کبرا محل خاصى ندارد و همواره در سفر به سر مى برند.
1- از امام باقر (علیه اسلام) نقل شده است که وقتى شباهت هاى حضرت مهدى(علیه اسلام) به انبیا را بیان نمودند چنین فرمودند:
« اما شباهت حضرت مهدى(علیه اسلام) به حضرت عیسى(علیه اسلام) جهان گردى [و نداشتن مکانى خاص] است.» (9)
2- على بن ابراهیم بن مهزیار« پس از نقل ملاقات خود با حضرت مهدى(علیه اسلام) به نقل از ایشان چنین مى گوید: آن حضرت فرمود:
«همانا پدرم ابو محمد با من عهد فرمودند که در مجاورت قومى که خداوند بر آنان غضب کرده است قرار نگیرم... و به من فرمود که در کوه ها ساکن نشوم مگر قسمت هاى سخت و پنهان آن و در شهرها ساکن نشوم مگر شهرهاى متروکه و بى آب و علف.
پدرم مرا وصیّت کرده که در سرزمین هاى مخفى و دور سکنى گزینم تا امرم از مردم مخفى بماند و محلّم از کیدهاى اهل ضلالت و ارتداد و از حوادث امتّ هاى گمراه محفوظ بماند. لذا این سفارش، مرا به تپه هاى بلند کشانده است».(10)
در تمامی روایات بالا دیدیم که محل زندگی امام زمان (عجل الله فرجه) مشخص نیست و هیچگونه اشارهای به زندگی امام زمان (علیه السلام) داخل سرداب نشده است. و وجود ایشان در سرداب را نفی می کند و نشان می دهد این سخن، افترایی بیش نیست. بنابراین، سزاوار نیست که عدّهای در اثر بیاطلاعی، شیعه را متهم کنند که اعتقاد به زندگی حضرت، در سرداب سامرا دارد.
پی نوشت ها:
1- سیراعلام النبلاء، ج12، ص391
2- الاصابة، ج2، ص438
3- الصراع بین الاسلام و الوثنیه عبد الله علی القصیمی ج1، ص374.
4- الغدیر ج3ص309و308
5- اصول کافى، ج2، ص118؛ ؛ کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص232. (مرآة العقول فى شرح اخبار آل الرسول) علامه مجلسى ج4/2 دارالکتب الأسلامیة تهران. . ؛ شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص348؛
6- اصول کافى، ج2، ص141
7- شیخ طوسى، کتاب الغیبة، ص162.
8- اصول کافى، ج2، ص140؛ ابن ابى زینب، غیبت نعمانى، ص188.
9- طبرى، دلائل إلامامه، ص291.
10- بحارالأنوار، ج 99، ص 108) 14. کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص263
منبع: تبیان