بسم الله الرحمن الرحیم
هارون الرشید از امام موسی کاظم علیه السلام سوال کرد که «چرا شما خود را ذزیه رسول خدا می دانید و حال آنکه ذزیه از سوی پسر است نه از سوی دختر؟»
امام علیه السلام فرمودند: مرا از پاسخ به این پرسش معاف دار.
هارون گفت: نه باید پاسخ بفرمایید و از قرآن دلیل بیاورید.
امام فرمودند: «
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسي وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ (سوره انعام آیه 84)
اکنون می پرسم عیسی که در این آیه ذریه ابراهیم به شمار آمده، آیا از سوی پدر به او منصوب است یا از سوی مادر؟
هارون گفت: به نص قرآن، عیسی پدر نداشته است.
امام فرمودند: پس از سوی مادر ذریه نامیده شده است. ما نیز از سوی مادرمان فاطمه سلام الله علیها ذریه پیامبر محسوب می شویم.
آیا آیه دیگری بخوانم؟
هارون گفت بخوانید.
امام فرمودند: آیه مباهله را می خوانم:
فَمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْکاذِبينَ (سوره آل عمران آیه 61)
هیچ کس ادعا نکرده است که پیامبر در مباهله با نصارای نجران جز علی و فاطمه و حسن و حسین کس دیگری را برای مباهله با خود برده باشد. پس مصداق ابنائنا (پسرانمان را) در آیه مزبور حسن و حسین علیهما سلام هستند، با اینکه آنها از سوی مادر به پیامبر منسوبند و فرزندان دختر آن گرامی اند.
هارون گفت: از ما چیزی نمی خواهید؟
امام فرمودند: نه! می خواهم به خانه خویش بازگردم.
هارون گفت: در این باره باید فکر کنیم.
-----------------------------------------------
منبع: عیون الاخبارالرضا ج 1 ص 81 چاپ قم و بحار ج 48 ص 129-125