• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » مطالب » پاسخ به شبهات
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۷/۳۰ ۱۶:۴۴ 1734 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
امامان از نسل اميرمومنان و از نسل امام حسين عليهم السلام هستند

شيخ صدوق (متوفاى381هـ) با سند صحيح نقل کرده‌اند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله جانشينان خود را معرفي كرد:

حدثني أبي (رضي الله عنه)، قال: حدثنا سعد بن عبد الله، قال: حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن حماد بن عيسى، عن إبراهيم بن عمر اليماني، عن أبي الطفيل، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر (عليهما السلام)، عن آبائه (عليهم السلام)، قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع): اكْتُبْ مَا أُمْلِي عَلَيْكَ. قَالَ: يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَتَخَافُ عَلَيَّ النِّسْيَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ أَخَافُ عَلَيْكَ النِّسْيَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَكَ أَنْ يُحَفِّظَكَ وَلَا يُنْسِيَكَ وَلَكِنِ اكْتُبْ لِشُرَكَائِكَ.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۵/۲۳ ۱۹:۴۵ • به روز شده: : ۱۳۹۲/۵/۲۷ ۲:۳۳ 1764 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
يكي از شبهاتي كه وهابي‌ها دایم آن را بر زبان مي‌آوردند، اين است كه حضرت علی علیه السلام خودش را امام نمي دانسته است، چرا شما شيعيان، كاسه‌هاي داغ‌تر از آش شده‌ايد و ادعاي امامت آن حضرت را مي‌كنيد؟

در جواب مي‌گوييم: مطرح كردن چنين شبهاتي، نشان گر جهل و عدم آگاهي آن‌ها به روايات و سيره امير المومنين عليه السلام است. اگر آن‌ها به خودشان زحمت مي‌دادند و كمي تحقيق مي‌كردند، هرگز چنين شبهه‌ای را مطرح نمي‌كردند. از آن‌جايي كه وهابي‌ها بيشتر نهج البلاغه را معيار و ملاك قرار داده‌اند، ما به اختصار به چند روايت از كتاب‌های اهل سنت و از نهج البلاغه، بسنده مي‌كنيم.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۳/۱۹ ۲۱:۵۶ • به روز شده: : ۱۳۹۲/۳/۱۹ ۲۲:۰۷ 1864 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
ابو تراب به معناى پدر خاك ، يا دمساز خاك ، يا پدر و رئيس خاكيان است .

اين لقب از محبوب‌ترين القاب در نزد امام علي عليه السلام و يكي از زيباترين القاب آن حضرت به شمار مي‌آيد .
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۹/۲۵ ۲۰:۱۸ 2002 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
معنای لغوی ولایت سرپرستی و صاحب اختیار بودن.
ولی به معنی سرپرست، به کسی گفته می شود که فرد یا افرادی تحت ولایت و اختیار او هستند و سرپرستی و صاحب اختیاری آن ها به او سپرده می شود. مثلا پدر بر فرزند کوچک خود ولایت دارد. یعنی در واقع صاحب اختیاری و سرپرستی آن بچه به او سپرده می شود. تا در همه امور او در حد توان خود بکوشد و همه نیازهای مادی و معنوی فرزند را برآورده سازد. کودک نابالغ مصالح و مفاسد خویش را تشخیص نمی دهد
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۹/۲۲ ۱۷:۳۷ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۹/۲۲ ۱۸:۰۰ 2035 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
هم کاری های دل سوزانه ی امیرالمومنین- علیه السلام- در امور خلفا برای رعایت مصالح امت اسلام و حفظ دین از نابودی کامل بوده است.
فرض کنید، بچه ای را از دست مادرش ربوده اند و به نامادری سپرده اند، چنان چه او با تمام محبت و عشق مادری به او مهر ورزیده، مادر از این که بچه اش را از او جدا کرده اند، ناراحتی و دل تنگی می کند، ولی از دور مراقب اوست تا به او گزندی نرسد او را در حال ناراحتی نبیند. زیرا آن محبت، میان مادر و فرزند جریان دارد.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۹/۱۸ ۱۷:۲۷ 1775 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
از آن جایی که این انتخاب ( انتخاب امام) بر عهده ی ما نیست، تصور این که« اگر بر عهدة ما بود چه می شد؟ » بسیار مشکل است. ولی برای درک بهتر مساله می توان به مواردی رجوع کنیم که انتخاب آن ها بر عهده خود انسان گذاشته شده است . از جمله موارد و اشخاصی که انتخاب آن به عهدة انسان است انتخاب همسر می باشد. حال بیایید بررسی کنیم که وقتی ما تصمیم به ازدواج می گیریم. برای انتخاب همسر مناسب چه می کنیم؟ بدیهی است که هر شخصی برای انتخاب صحیح بعد از گفتگوها و تبادل نظرها و توافقات و آگاهی از مشخصات و اعتقادات طرف مقابل شروع به یک سری تحقیقات جامع برای شناخت کامل همسر آینده خود می نماید.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۹/۱۴ ۲۰:۴۰ 1741 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
برای این که انسانی عاقل بتواند در اجتماع بشری به حیات خود ادامه دهد، باید ارزش ها و ضد ارزش های آن جامعه را بشناسد. و نیز موظف به اجرای یک سری قوانین است تا مورد احترام دیگران باشد. مسلّما پذیرفتن و اجرای این قوانین جلوی یک سری از آزادی های انسان را می گیرد، ولی اجرای این قوانین نهایتا به نفع خود انسان و باعث راحت و هموارتر شدن مسیر زندگی او می شود. به عنوان مثال ما در هنگام رانندگی مجبور به رعایت یک سری قوانین هستیم که این قوانین مانع از انجام تمامی خواسته های ما می شوند. ولی در صورت نبودن این قانون ها هرج ومرج و بی بندوباری باعث بروز مشکلات زیادی برای ما در هنگام رانندگی خواهد شد.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۹/۱۳ ۱۷:۱۳ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۹/۱۳ ۱۷:۳۸ 1541 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
در این که وجود قانون یک سری آزادی های ما را سلب می کند شکی وجود ندارد. به عنوان مثال رجوع کنیم به قوانین رانندگی در سطح شهر وجود چراغ قرمز مسلما آزادی ما را در گذشتن از خیابان از ما سلب می کند و این اجازه را به ما نمی دهد که ما به دلخواه و همان طور که دوست داریم بدون هیچ مانعی از خیابان بگذریم. این مساله در مورد تمام قوانینی که برای ما در نظر گرفته شده صدق می کند. ولی اگر بخواهیم منصفانه عمل کنیم باید این مساله را نیز در نظر بگیریم که اگر این قوانین و محدودیت ها وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۸/۱۶ ۱۶:۳۸ 1813 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
بیایید برای رسیدن به جواب کامل، سوال را به دو قسمت (دوران ) تقسیم کنیم :
1-آیا مسلمانان صدر اسلام، بعد از شهادت پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- در حدی بودند که بتوانند برای خود رهبر وامام تعیین کنند ؟
2- آیا در شرایط امروز دنیا، مردم قدرت انتخاب صحیح رهبر و امام از طریق دموکراسی را داراهستند؟
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۱/۸/۸ ۱۸:۳۳ • به روز شده: : ۱۳۹۱/۹/۲۷ ۱۵:۲۸ 1903 مرتبه خوانده شده • منتشر شده در شاخه: پاسخ به شبهات
ما انسان ها درطول مدت زندگی اجتماعی خویش با انتخاب های مختلفی از قبیل انتخاب نماینده کلاس؛ نماینده شهر، دولت؛ هسر؛ شغل؛ منزل؛ و....مواجه شده ایم. در برخی موارد از نتیجه این انتخاب خشنود بوده ایم و گاهی ناخشنود. ولی حتی زمانی که این انتخاب را صحیح می دانستیم با مواردی برخوردکرده ایم که در تصمیم و انتخاب خود آن ها را مدنظر قرار نداده بودیم. این نوع سهل انگاری ها و بی توجهی ها نشان از عدم توانایی ما در انتخاب صحیح است.
بدون نظر