• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۵ ۲۰:۳۷ • به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۱۳ ۱۷:۵۳ 1823 مرتبه خوانده شده
مرگ معاویه

در این روز و سال 60 هجری معاویه بن ابی سفیان لعنه الله علیه در 78 سالگی و در شام به درکات جهنم شتافت. روز شادی اهل ایمان و روز حزن و اندوه اهل کفر و طغیان است و روزه این روز به جهت شکر الهی بر هلاکت معاویه مستحب است.(1)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۴ ۱۴:۲۰ • به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۱۳ ۱۸:۰۱ 16005 مرتبه خوانده شده
ولادت امام جواد علیه السلام

حضرت جواد الائمه علیه السلام بنا بر قول مشهور در دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمده اند.(1) قول های دیگر در ولادت آن حضرت چنین است: 17 ماه رمضان، 15 ماه رمضان (2)، آخر ذی القعده، به قولی هم 13 رجب ولادت آن حضرت واقع شده است. پدر بزرگ وار آن حضرت امام رضا علیه السلام و مادر آن حضرت جناب سبیکه یا دره است که حضرت رضا علیه السلام نام ایشان را خیزران نهادند.(3)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۳ ۱۹:۴۰ 1507 مرتبه خوانده شده
معتصم عباسى شخصى به نام عمربن فرج را به عنوان فرمان رواى مدینه برگزید و او را به مدینه فرستاد تا معلم مخصوصى براى حضرت هادى (علیه السلام) كه در آن وقت هشت سال داشت پیدا كند. عمربن فرج از دشمنان خاندان رسالت بود و منظور معتصم از تعیین معلم این بود كه تعلیم و تربیت او در حضرت امام هادى (علیه‌السلام ) اثر بگذارد و افكار آن حضرت را عوض كند و دوستى دشمنان اهل بیت (علیهم السلام ) را در دل امام (علیه السلام ) جاى دهد.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۳ ۱۹:۳۲ 1412 مرتبه خوانده شده
«زیـارت» حضـوری سـرشـار از معـرفـت و لبـریز از ارادت در پیش گاه پاکیزگانی اسـت که دعوت گران به حق اند و پناه راستین آدم و عالم . و زیارت «جامعه کبیره» صحیفه ای درخشان از همان پـاکـان و هـادیـان، یـادگـاری جاودان از مولایمان امام هادی (علیه السلام) .
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۳ ۱۹:۲۲ 1418 مرتبه خوانده شده
فضای آکنده از خفقانی که در دوران حکومت بنی عباس بر جامعه اسلامی حاکم بو،د سبب شد تا پیشوایان معصوم شیعه به ابزار متفاوت جهت برقراری ارتباط با پیروان خود دست یازند و مبارزه غیر مستقیمی را با حاکمیت آغاز کرده و بی آن که حساسیت دست گاه را متوجه خود سازند، به انجام فعالیت هایی بر ضد آن ها بپردازند. آن حضرات در مواقع لازم تا جایی که حیات شیعه را به مخاطره نمی انداخت، دامنه آن فعالیت ها را گسترده تر می ساختند و از این طریق، بی اساس بودن این تصور را که «امام به دلیل مراقبت دشمن در مسایل سیاسی مداخله نمی کرد و هیچ گونه مبارزه سیاسی نداشت» آشکار می کردند.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۳ ۱۹:۱۲ 1573 مرتبه خوانده شده
تنها كسانی از زوایای پنهان و پیچیده انسان با خبرند كه با خالق وی در ارتباط ویژه باشند. روح و روان انسان دارای پیچیدگی های بسیار ژرف و باریك تر از مو می باشد كه وقتی دچار مشكل و بحران روانی می شود تنها نسخه شفابخش او ، نسخه ایست كه از منبع وحی سرچشمه گرفته باشد. از این رو نكات روان شناختی ناب و بی نظیر در قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام موج می زند. یكی از راه های اتصال به منبع وحی، امام دهم علی النقی الهادی علیه‌السلام می باشد كه فرمایش موجز و مختصر آن حضرت محور بحث ما خواهد بود.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۱ ۲۰:۴۱ • به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۸ ۱۷:۵۶ 1896 مرتبه خوانده شده
شهادت امام هادی علیه السلام

شهادت امام علی النقی علیه السلام در سال 254 هجری بنا بر قول مشهور در 41 سالگی بوده است.(1) مرحوم کلینی شهادت آن حضرت را در 26 جمادی الاخر نقل فرموده است.(2)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۱ ۲۰:۲۸ • به روز شده: : ۱۳۹۴/۲/۸ ۱۷:۵۶ 1717 مرتبه خوانده شده
ولادت امام علی النقی علیه السلام

در این روز بنا بر قولی ولادت امام هادی علیه السلام واقع شده است (1)
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۱ ۱۹:۵۵ 1376 مرتبه خوانده شده
پس از شهادت پیامبر عظیم الشان اسلام صلى الله علیه و آله، دست جامعه از دامان عترت، این معلّمان و مفسّران حقیقی قرآن و سنت پیامبر خدا كوتاه شد. جامعه آن روزگار چون از روش ها و ملاك هاى صحیحى براى استنباط احكام و معارف قرآنى برخوردار نبود، در حقیقت از محتواى قرآنى فاصله گرفت و قرآن را نیز از دست داد.
بدون نظر
تاریخ انتشار: : ۱۳۹۲/۲/۲۱ ۱۹:۲۸ 1455 مرتبه خوانده شده
حضرت امـام محمد باقر علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگ وارش امام سجّاد علیه السلام در سال 95 هجرى قمرى، عهده دار مـنصب امامت شد. امامت آن گرامى هم چون دیگر امامان علیهم السلام بر دو پایه اساسى مبتنى است : گزینش و تایید از سوى مبدا وحى و شایستگى هاى معنوى ، اخلاقى و علمى .
بدون نظر