• ورود
  • ثبت نام
  • العربية
  • English
  • youtube
  • twitter
  • facebook
  • عليٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِيماناً : حضرت علي عليه‌السّلام اوّلين كسي است كه ايمان آورد.
خانه » صدا » 12 نکته از غدیر سخنرانی حاج آقا حسینی » نکته سوم و چهارم از غدیر
نکته سوم و چهارم از غدیر
26 صدا از romaysa
تاریخ ارسال : ۱۳۹۳/۴/۲
ارسال شده توسط : romaysa
4034 مرتبه دیده شده
امتیاز : 0.0 (0 رای)
نظر (0)
شماره صدا : 134
 حجم صدا: 6.54 مگابایت
 مدت زمان: 07:08
بسم الله الرحمن الرحیم

نکته سوم این است که مساله امامت و ولایت به قدری اهمیت دارد از نظر دین که قرآن کریم در جای جای خودش به این مساله اشاره کرده است اگرچه به خاطر حفظ قرآن کریم از دستبرد مخالفان علی علیه السلام، اسم علی ابن ابی طالب را صریحا نگفته ولی به دلایل فراوان روایت و احادیث پیغمبر اکرم آیاتی را که می خواندند طوری آنها را توصیف می کردند که جز به علی ابن ابی طالب علیه السلام تفسیر نمی شود و جز مقام علی علیه السلام را بیان نمی کند.

یکی از آن آیات، آیه 55 سوره مائده است: «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» سرپرست و رهبر شما تنها خداوند و پیغمبر است. آن وقت در مورد علی علیه السلام درست است که اسمی را نبرده ولی صفاتی را که گفته فقط برای علی علیه السلام تطبیق می کند و شان نزول آیه را خود پیغمبر هم در خطبه غدیر و هم در جاهای دیگر، امیرالمومنین معرفی کردند.

تمامی تفاسیر شیعه و و بسیاری از تفاسیر اهل سنت این مساله را آوردند که این آیه در مورد امیرالمومنین علی علیه السلام است، آن هنگام که در نماز و در حال رکوع زکات پرداخته اند. و این مساله شان نزولش فقط و فقط امیرالمومنین علی علیه السلام است.

یا آیه 59 سوره نساء: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً».
ایمانیان از خدا اطاعت کنید و فرمان رسول و صاحبان امر را گردن نهید. که این آیه طبق تفاسیر، اولی الامر را امامان معصوم بیان کرده اند.

یکی از بزرگترین راویانی که در عالم اسلام برای سنی و شیعه شناخته شده؛ جابربن عبدالله انصاری است.

در تفاسیر شیعه و سنی آمده که است که جابربن عبدالله انصاری خدمت پیغمبر رسید و پرسید: خدا و رسول را فهمیدیم اولی الامر چه کسانی هستند؟ پیغمبر اکرم اشاره کردند به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند که ایشان هستند و فرزندانشان و فرزندانشان را هم یکی یکی اسم بردند تا وجود مقدس امام زمان حجت بن الحسن عسکری علیه السلام.

این نکته ها یا آیه 3 سوره مائده: « حُرِّمَتْ عَلَيْکُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ دينِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ ديناً فَمَنِ اضْطُرَّ في‏ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»
که امروز کامل کردم دین شما را نعمتم را بر شما تمام نمودم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.
طبق تفاسیر این آیه هم راجب امامت و ولایت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب در غدیر است که پیغمبر اکرم در خطبه غدیر هم این آیه را مکرر خواندند و بهش تذکر دادند.

نکته چهارم درباره این است که به خاطر اینکه ولایت و خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام یک مسئله الهی بوده و از قبل تعیین شده بوده و پیغمبر اکرم حتی قبل از اینکه به ظاهر مبعوث به پیغمبری باشد این مسئله را می دانستند، زمینه های پیشینی ایجاد کردند برای تربیت وصیّ و امام که امیرالمومنین علی علیه السلام بوده. چرا؟ برای اینکه نایب و منوب الامر که کسی ازش نایب است باید با همدیگر سنخیت و شباهت کامل داشته باشند.

لذا پیغمبر اکرم از پیش او را در منزل خود نگه داشت و تربیت کرد و از نظر مهر و محبت در فضای جان خانه خودش او را تربیت کرد و با روحیات و اخلاقیات خویش او را مانوس نمود.

در این زمینه خود علی علیه السلام در خطبه قاصعه حکایت می کنند که شما می دانید من در نزد رسول خدا چه مقامی دارم و خویشاوندی ام با چگونه است. آنگاه که کودک بودم مرا در دامان خود می نهاد و در سینه خود می فشرد و بر بستر خود می خوابانید و بوی خوش خود را بر من می بویانید و گاهی غذا را می جوید و در دهان من می گذاشت. از من دروغی در گفتار ندید و خطایی در کردارم نیافت و من در پی او بودم در سفر و حضر مانند پیِ مادر بودن بچه شتر که معمولا پیِ مادر است و ازش جدا نمی شود. هر روز از اخلاقیات خود برای من نشانه ای بر پا می داشت و مرا به پیروی از آنها می گماشت. او هر سال در غار حِرا خلوت می گزید و من او را می دیدم و کسی جز من در غار حِرا او را نمی دید. آنگاه که در خانه رسول خدا هیچ مسلمانی نبود، من بودم و خدیجه علیها سلام که ما دو نفر اولین مومنان بودیم. نور وحی و نبوت را می دیدم و بوی آن را می شنفتم و هنگامی که وحی بر او فرود آمد، ناله شیطان را شنیدم. گفتم یا رسو الله این ناله ها چیست؟ فرمود: این ناله ها، ناله شیطان است. از اینکه پرستش شود نا امید شده است.

پس بنابراین ما می بینیم که پیغمبر اکرم توانسته است که امیرالمومنین علی علیه السلام را از اول طوری تربیت کند که در سال سوم وقتی پیغمبر در یوم الانذار یا یوم الدار که قریش را، 40 نفر را به تصدیق شیعه و سنی دعوت کردند برای خاطر اینکه رسالت خودشان را ابلاغ کنند، میزبان جوان 13، 14 ساله ای بود که علی علیه السلام بود که آبگوشتی درست کرد. دوغی یا شیری در کنارش نهاد و به آن ها گفت و از آنها پذیرایی کرد و وقتی پیغمبر فرمود که من از طرف خدا آمدم اولین مومن به من جانشین من خواهد شد، اولین کسی که اظهار کرد اسلام را علی علیه السلام بود که بنا بر تاریخ و روایات سه بار امیرالمومنین علی علیه السلام اظهار اسلام کرد و پیغمبر اکرم فرمودند بنشینید.
وقتی که اتمام حجت شد بر مردم که کس دیگری اظهار اسلام نکرد، امیرالمومنین علیه السلام که از طرف خدا از قبل مشخص شده بود که جانشین پیغمبر اکرم است و خواهد بود، مشخص شد.
این هم نکته 4.

برچسب‌ها:  134> 

Input audio code in your website:

تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۵/۱۸
4345 بازدید
تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۵/۱۴
4583 بازدید
تاریخ ارسال:۱۳۹۳/۵/۱۱
4361 بازدید
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

برترین صدا ها